2021: het jaar dat Experience Republic niet meer zou bestaan

Oké, alvast even een disclaimer. Deze blog gaat niet over hoe goed wij zijn, of dat ik een expert ben die iedereen kan aanraden om mijn pad of tips te volgen.

Nee, deze blog gaat over het feit dat we maart vorig jaar van 200 events naar 0 gingen en dat we volgens velen ten dode opgeschreven stonden. De meest gehoorde opmerkingen in maart waren: ‘jullie zullen het nou wel rustig hebben’ maar ook ‘hoe doen jullie dat nou, nu er voor jullie niks te doen is’.

Hoewel zo’n opmerking een messteek in het ondernemershart was heb ik geprobeerd er niet teveel van aan te trekken. Viel soms niet mee, maar is toch gelukt.

Echter, de mensen die dit ongegeneerd riepen hadden geen ongelijk. We gingen immers met ons team van 5 toppers en 1 bloggende idiote leider wel van 200 naar 0. Letterlijk.

En natuurlijk, dat deed ook wel pijn. Gelukkig niet financieel. We hadden ons in Q1 helemaal over de kop gewerkt en hadden flink wat werk in Saudi-Arabië, het Verenigd Koninkrijk en Nederland opgeleverd zodat we een mooie buffer hadden. En ook wij hebben later in het jaar een minimaal bedrag aan NOW aangevraagd. (Voor alle thuiswerk-Sherlocks: now-inzichtelijk.nl voor de NOW-cijfers.)

Wat wel pijn deed was het gevoel wat me de eerste dagen bekroop: mensen zitten niet meer op ons te wachten.

Dat gevoel heeft ongeveer 36 uur geduurd want iedere ondernemer weet dat inderdaad niemand op jou zit te wachten en je eigen plek moet veroveren door te vechten en je zelf verantwoordelijk bent voor het bieden van toegevoegde waarde. Oké, strijdmodus weer aan.

Mijn redding: het Business Model Canvas.

Hoewel ik tijdens mijn HBO-studie Management, Economie en Recht in blok 7 nog hartelijk heb gelachen om de kracht van het BMC-model (ik was geen hoogvlieger zoals je zal begrijpen), is het aan de slag gaan met het BMC-model mijn redding geweest.

Business model canvas

Bron: Strategyzer AG / ikgastarten.nl

Iedereen kent het model wel, of heeft er ooit van gehoord. Op de website van de Kamer van Koophandel wordt het BMC-model als volgt omschreven: Het Business Model Canvas (BMC-model) bestaat uit 9 bouwstenen. Het omvat alle aspecten van je bedrijf, zowel intern als extern: organisatie, waardepropositie, klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten.

Met het canvasmodel kijk je naar de sterke en zwakke punten van jouw organisatie. Maar ook naar het product zelf en naar de wensen van jouw klanten. De basis is de waardepropositie van je bedrijf.

En die laatste zin is een belangrijke: de basis is de waardepropositie van je bedrijf. En daar zat nou precies mijn frustratie: het kon toch niet zo zijn dat we voor prachtige opdrachtgevers als Thales, Rabobank en Saudi Aramco (spoiler alert: werken we nog steeds voor, maar dan op een andere manier) mogen werken en dat we nu in 1 keer geen bestaansrecht meer hebben?

Aan de slag met een leeg BMC-model.

Ik heb in maart geprobeerd die frustratie om te zetten in een kracht. En dat is gelukt. Ik ben helemaal terug gegaan naar de basis, en tevens het middelste veld van het BMC-model.

Ik heb mezelf de vraag ‘waar zit onze toegevoegde waarde voor opdrachtgevers?’ gesteld.

Toen ik mezelf die vraag stelde moest ik terug denken aan een moment in 2019: de eerste keer dat we in Saudi-Arabië waren op een event met een escaperoom. We waren daar niet primair vanwege de escaperoom, dat was het middel. We waren daar omdat we creativiteit brachten. En natuurlijk in de vorm van een prachtige hi-tech escaperoom, maar dat was de vorm.

Op die gedachte in combinatie met de situatie waar we nu in zitten ben ik voort gaan borduren en kwam ik gaandeweg bij de kern van ons bestaan:

Wij creëren waardevolle concepten zodat organisaties betekenisvol kunnen worden in een veranderende wereld. Dit doen we door met een vernieuwend perspectief naar vraagstukken te kijken.

Het lag dus helemaal niet aan het feit dat we van 200 events naar 0 waren gegaan, we waren daarvoor gewoon scheef gegroeid. We zijn ooit begonnen met het maken van escaperooms omdat we daarmee een creatieve vertaalslag maakten van materie van opdrachtgevers naar een concept wat de aandacht trekt en impact maakt.

Door het relatieve succes van de escaperooms was het maken van deze escaperooms het doel geworden in plaats van het middel.

Mijn fout!

Versie 1.8.

Door terug te gaan naar de basis en het kwalitatief vullen van het BMC-model staat er nu een goede basis. Het vullen van het BMC-model is overigens dynamisch, je blijft hiermee bezig. Niet constant, leg het vooral ook weg en focus op geld verdienen.

Maar pak het 1 keer in de maand erbij, en schaaf waar nodig. Kijk wat overbodig is geworden. Kijk waar je van geleerd hebt, voortschrijdend inzicht en evalueren is goud waard. Ik zit nu voor Experience Republic in versie 1.8. Als ik terugkijk op versie 1.0 zie ik dat ik aan het aftasten was en onzeker was. 1.8 staat en is goed, maar nog niet af.

Hieronder staat onze versie 1.8. De vlakken die ik wit heb gemaakt zet ik niet op internet omdat ik vind dat dit niet openbaar hoeft te zijn of over onze partners gaat. Zij hebben niet voor deze blog gekozen.

Wil je wel weten wat er staat? Mail of bel me dan presenteer ik het graag aan je. Het is geen geheim maar hoeft ook niet openbaar.

BMC-model Versie 1.8 Experience Republic.

Mijn tips. (Voel je tot niets verplicht.)

  • Ben kritisch maar niet te hard voor jezelf. Ik kan me ook niet helemaal meer vinden in mijn versie 1.0 maar het is wel het begin van een nieuwe koers geweest. Terugkijken is in dit geval goed.
  • Toets bij anderen: familie, vrienden, collega-ondernemers. Zij kennen je goed en kunnen je helpen.
  • Leg het BMC-model ook regelmatig weg, focus je op jouw bedrijfsactiviteiten maar gebruik het BMC-model wel als strategische rode draad. (Of lifeline.)
  • Het BMC is dynamisch. Niks is definitief. Ieder bedrijf bevindt zich op dit moment in een veranderende wereld, laat het model mee veranderen.
  • Begin bij de toegevoegde waarde. Is die er? Mooi, je leeft nog. Nou bijsturen en met frisse energie er tegenaan!

Heb je hulp nodig bij het ontwerpen van jouw BMC-model of wil je me vragen stellen? Dat kan natuurlijk, ik help je graag. Natuurlijk is deze hulp kosteloos. Ook hierbij geldt: ik ben blij dat ik voor mijn eigen bedrijf aan begonnen ben, het is goed uitgepakt maar ik heb de wijsheid niet in pacht.

Eigenlijk kun je het zo zien: hulp bij het BMC-model is kosteloos, het concept wat we vervolgens voor je gaan maken omdat je weer lekker gaat kost je wel geld natuurlijk!

En tot slot, waarom zijn we er nog in 2021?

Het antwoord is simpel: Practice what you preach!

We hebben ons gefocussed op bedrijven die open staan voor innoveren in een moeilijke tijd, en hebben het veld ‘channels’ zoals geformuleerd in BMC versie 1.8 aangeboord. Focus op huidig portfolio en op digitaal. Goede vragen stellen, analyses maken van de probleemstelling van de opdrachtgever, dit vertalen naar een gedegen projectplan en dán komt de creativiteit gecombineerd met het genereren van gebruikersdata.

We hebben dus in Q3 en Q4 diverse opdrachten gemaakt voor onze bestaande opdrachtgevers en hebben met de focus op digitaal onder andere nieuwe opdrachtgevers als T-Mobile en UWV aan ons weten te binden.

Sterker nog: we hebben zelfs Blue Monday overleefd. Life is good.

In 2021 sterven we niet, we leven meer dan ooit.

← Read more blog posts
swipe